Přeskočit na obsah

Testosteron

Testosteron je důležitý hormon, který ještě před narozením pracuje na tvorbě mužských pohlavních orgánů. Během puberty je testosteron zodpovědný za vývoj mužských vlastností, jako je hlubší hlas, vousy a ochlupení. Podporuje také svalovou hmotu a sexuální apetit.

Produkce testosteronu prudce stoupá během dospívání a vrcholí na počátku 20 roku života.  Mužům po třicítce začíná přirozeně klesat hladina testosteronu každý rok, přibližně o jedno procento. Ženy mají v těle testosteron taky, ale je ho mnohem méně.

Nedostatek testosteronu

Pokles hladiny testosteronu je přirozeným důsledkem stárnutí. Nedostatek testosteronu se může vyskytnout i u mladších lidí. Na vině může být varikokéla, špatná strava nebo nadměrná konzumace alkoholu, která vašemu testosteronu rozhodně nepomáhá.

Pokud máte pocit, že by produkce vašeho testosteronu mohla být snížená, můžete si nechat jeho hladinu otestovat u lékaře nebo v krevním centru.

Testosteron

Nízká vs optimální hladina testosteronu

Nedostatek testosteronu v těle může způsobit více či méně zdravotních problému:

Libido
Testosteron výrazně ovlivňuje sexuální apetit u mužů. Někteří muži mohou s věkem zaznamenat pokles sexuální touhy. Tento pokles často nastává právě kvůli menším hladinám testosteronu v těle.
 
Potíže s erekcí
Zatímco testosteron stimuluje sexuální apetit, pomáhá také dosáhnout a udržet kvalitní erekci. Samotný testosteron sice nezpůsobuje erekci, ale stimuluje receptory v mozku k produkci oxidu dusnatého.
 
Nízký objem spermatu
Testosteron hraje roli při produkci spermatu.
 
Únava
Pokud máte dostatek spánku a přesto se cítíte neustále unaveni a bez energie, možná je to následek nedostatku testosteronu.
 
Růst vousů a ochlupení na těle
Testosteron hraje důležitou roli při růstu vousů i ochlupení na těle.
 
Zvýšení tělesného tuku
Snížení testosteronu může vést ke zvýšení tělesného tuku. V některých případech se u mužů s nedostatkem tohoto hormonu objeví gynekomastie.
 
Změny nálady 
Některé důkazy naznačují, že muži, kteří mají nízkou hladinou testosteronu se hůř soustředí a mají větší sklony k podrážděnosti až depresi.

Zvýšení testosteronu

Ptáte se jak přirozeně zvýšit hladinu testosteronu? Nebojte, určité možnosti tady jsou. Často stačí změnit jídelníček, začít cvičit a užívat doplňky stravy, které díky svému složení můžou přirozeně optimalizovat hladinu testosteronu v těle.

Cvičení
Cvičení je jedním z nejúčinnějších způsobů prevence mnoha chorob souvisejících se životním stylem. Je zajímavé, že může také zvýšit váš testosteron.
 
Bílkoviny, tuky a sacharidy
Nepřejídejte se a příliš dlouho neomezujte kalorie. Snažte se jíst vyvážené množství sacharidů, tuků a bílkovin.
 
Minimalizujte hladinu stresu a kortizolu
Nepřirozené zvýšení kortizolu může rychle snížit hladinu testosteronu. Tyto hormony fungují tak, že když jeden stoupá, druhý klesá. Vysoká úroveň stresu škodí vašemu dlouhodobému zdraví a může snížit hladinu testosteronu.
 
Vitamín D3
Vitamín D3 může zvýšit hladinu testosteronu u lidí, kteří mají nízkou hladinu vitamínu D3.
 
Spánek
Ujistěte se, že máte dostatek kvalitního spánku, abyste udrželi zdravou hladinu testosteronu a optimalizovali své dlouhodobé zdraví.
 
Doplňky stravy
Doplňky stravy pro optimalizaci testosteronu jsou skvělou volbou, která může pomoci při nedostatku testosteronu.
 

Potraviny, které zvyšují testosteron

Zaměříme se na potraviny, které obsahují hodně vitamínu D a zinku.

Tuňák
Tuňák je bohatý na vitamín D, který může optimalizovat hladinu testosteronu. Je to také jídlo zdravé pro srdce a bohaté na bílkoviny. Místo tuňáku můžete zkusit taky lososa nebo sardinky.
 
Vaječné žloutky
Vaječné žloutky jsou dalším bohatým zdrojem vitamínu D.
 
Ústřice
Ústřice obsahují Zinek. Stejně jako u vitamínu D byly hladiny zinku v těle úzce spojeny s hladinou testosteronu.
 
Další potraviny, které můžou zvýšit testosteron:
  • Hovězí maso
  • Fazole
  • Nízkotučné mléko s vitaminem D
  • Měkkýši

Doplňky stravy pro zvýšení hladiny testosteronu

Vitamín D
Vitamín D je důležitý vitamín, který může zvyšovat hladinu testosteronu, zvláště pokud máte nedostatek vitaminu D v těle.

Tribulus Terrestris
Tribulus může pomoci zlepšit sexuální funkce a libido.

Zinek
Zinek je základní minerál, který přispívá k více než 100 chemickým procesům v těle. Výzkum zjistil vazby mezi zinkem a sexuálním zdravím mužů, včetně hladin testosteronu.

Další doplňky:

  • Ashwagandha
  • DHEA
  • Zázvor
  • Pískavice řecké seno

Testosteron je pro muže důležitý

Pokud máte pocit, že váš testosteron není v nejlepší formě, jednoduše si ho můžete nechat otestovat u lékaře nebo v krevním centru. Během chvilky budete vědět na čem jste. Testosteron je pro muže velmi důležitý, proto by ho nikdo neměl brát na lehkou váhu.

Pro optimalizaci testosteronu je důležitá zdravá strava bohatá na vitamíny, minerály a tuky. Fyzická aktivita jako sprinty nebo cvičení s těžkou váhou také zlepšuje testosteron v těle. Nakonec si dopřejte kvalitní spánek, případně kvalitní doplněk stravy pro optimalizaci testosteronu jako Primulus 

Zajímavosti o testosteronu

Zamilované ženy mají více testosteronu
Malá italská studie naznačuje, že zamilované ženy mají několik měsíců po zahájení vztahu vyšší hladinu testosteronu než ženy, které jsou svobodné nebo již mají dlouhodobý vztah.
 
Vydělávání peněz ovlivňuje hladinu testosteronu
Britští vědci zjistili, že mladí muži dosahují vyšších hladin testosteronu v době, kdy dosáhnou nadprůměrného zisku.
 
Nízké hladiny jsou spojeny se spánkovou apnoe
Muži se spánkovou apnoe mají pravděpodobně nižší hladinu testosteronu. Léčba spánkové apnoe může mužům pomoci vrátit se k normálu.
 
Tuk může snížit hladinu testosteronu
Obézní muži mají tendenci mít nižší testosteron než štíhlejší muži. Není úplně jasné proč, předpokládá se, že obezita podporuje vznik zánětu v těle.